Astanga

 

Tuntimme sopivat kaikentasoisille harjoittelijoille ikään, kuntoon tai elämäntilanteeseen katsomatta. Jokainen joogamatolle astuva etenee harjoituksessaan omien kykyjensä ja voimavarojensa mukaisesti. Aiempaa kokemusta harjoituksesta ei tarvita – halu saapua paikalle ja oppia riittää.

 

HARJOITUS

Astangajoogan asentoharjoitus on hengityksen ja liikkeen jatkumo, jossa mieli keskitetään hengitykseen ja asentojen tekemiseen. Fyysinen harjoitus puhdistaa ja vahvistaa kehoa – samalla se luo oivan ympäristön mielen kanssa työskentelyyn.

Opetus tapahtuu perinteisesti niin kutsutuilla mysoretunneilla, joilla jokainen oppilas tekee harjoitustaan oman hengityksen tahtiin. Opettaja on salissa tukemassa harjoitusta ja opastamassa uusissa asennoissa.

Tämä perinteinen opetusmuoto sopii parhaiten myös harjoitusta aloitteleville. Jokaisella oppilaalla on heti ensimmäisestä kerrasta lähtien oma harjoitus, jota hän voi tehdä myös omatoimisesti. Harjoituksen voit aloittaa suoraan viikkotunneilta tai käymällä ensin alkeiskurssin.

Astangajooga Itä-Helsingissä opetamme astangajoogaa R. Sharath Joisin opetusta seuraten.

 

ASHTA ANGA – KAHDEKSAN HAARAA

Ashtanga on saskritin kieltä ja tarkoittaa kahdeksaa haaraa. Shri K. Pattabhi Joisin perinteen mukaan joogaa lähestytään astangajoogan kolmannen haaran, asentoharjoituksen (asana) kautta. Fyysisen harjoituksen myötä keho puhdistuu ja mieli avautuu vähitellen astangajoogan muille osa-alueille.

Astangajoogan kahdeksan haaraa: Yama, Niyama, Asana, Pranayama, Pratyahara, Dharana, Dhyana, Samadhi.

 

Version 2